Doba čtení < 5 min.

Enterprise řešení čelí běžně výzvám z pohledu vysoké dostupnosti, objemů dat, rychlosti, vysoké úrovni nezbytné integrace. V Enterprise dodávkách IT řešení nebude nikdy vše Open Source. Příkladem atraktivního řešení OSS je Red Hat, kdy je open source udržovaný vendorem a jím deklarován, ale a to je nezbytné v Enterprise dodávkách, je jištěná jejich vlastním vývojem. Kombinace nasazení Red Hat v Enterprise řešeních je standardně doplněna know-how lokálního partnera, nejčastěji lídra v integračních řešeních.

U OSS jsou známé případy, kdy OSS výrobce vývoj zcela zrušil a převedl na nákladný resp. drahý model licencování. Ve výsledku vznikl nejeden Enterprise klient s OSS řešením, které podléhá licencování, maintenance a dalšímu ze světa velkých drahých řešení.

Rizika další jsou ukončení vývoje v případech, kdy vendor ukončí svojí činnost (malé firmy, studentské projekty). Obecně jsou podporovány vždy poslední verze, řešením je např. backporting v případě, že zadavatel nemůže nebo nechce neustále přecházet na poslední verze používaných řešení.

Komponenty bývají velmi komplexní, vyžadují specifické znalosti jako šifrování nebo složité algoritmy, kterými zadavatel obvykle nedisponuje a ani je nepotřebuje z pohledu používání znát. Z toho plyne, že vlastní rozvoj řešení OSS není efektivní a většinou ani v silách konkrétní firmy nebo klienta. Proto OSS produkty bývají podporovány vendorem nebo lokálním partnerem na komerční bázi. U OSS produktů běžně nebývá definována žádná roadmapa rozvoje řešení s OSS, jedním z důvodů je, že nelze vždy ani predikovat např. jaké budou na trhu aktuální hrozby apod.

Samotný Open Source nestačí. Kdy se velkým klientům nebo klíčovým řešením nevyplatí spoléhat se na Open Source s vlastní režií? Třeba v případech oprav webového aplikačního serveru jsou opravy velmi složité a velmi pravděpodobně nebudete mít zázemí ve vlastním know-how na odpovídající úroveň opravy. Jde o příklad z reality, kdy vendor lock-in je zapotřebí, samostatný Open Source a základní nebo běžné znalosti nestačí. Komunita, na kterou se můžete u Open Source řešení spolehnout začíná na stovkách tisících uživatelů komunity.

Příkladem z řady může být např. Red Hat, který svoje OSS řešení sestaví, přeloží a nasadí celek na placenou subskripci, do kódu je vidět, uvolňuje bezpečnostní chyby, funkční chyby nebo chyby clusteringu pomáhá klientům vyřešit. Stejně jako zavedený a zkušený lokální Red Hat partner vám pomůže i s velmi robustními řešeními. 

Jde o spojení s realitou ve spojení s většími řešeními a aplikacemi. Základním poučením je, že když je kód složitý, potřebujete min. 3-5 lidí s pokročilým know-how, kteří se řešením zabývají. Sejdou se, a měl by to být standard, na velkém projektu obvykle také velkých klientů, samozřejmě takové know-how, práce, věnovaný čas a vše další není bezplatné, i když core řešení je nadále Open Source řešením.

K OSS řešení budete potřebovat podporu, např. u státní správy je třeba zajistit funkčnost a mechanismy podpory. Často naivní představa občas funguje, kdy interní tým uvrhnete do podpory a dovývoje OSS řešení a nebude mít prostor k rozvoji vlastních business funkčností. Takové postup je cestou v rámci slepé uličky.

Není nic výjimečného, že opravdu zkušený lidský potenciál, a obzvlášť v dlouhodobě nejlépe placeném oboru jakým je IT, se do státních firem a úřadů prostě nehrne. Ačkoliv najdou se výjimky. Pokud nelze odborníky zaplatit, není moc jiných cest, než si je jen najmout v jakékoliv podobě, to samo o sobě není vendor lock-inem.

Recommended Posts